woensdag 23 april 2008

Woensdag 23 april

De lente schijnt nu toch echt wel in het land. Het werd hoog tijd, we hebben gewoon behoefte aan licht, ik beklaag de mensen die rond het noordpoolgebied liggen.
Op het labo is het een drukte van jewelste,veel nieuwkomers ook, en stagaires.
Ik wil er iereeen nog eens op wijzen dat ze mijn dichtbundel "aurora borealis" bij mij kunnen bestellen, je geeft maar een seintje op liefst gillesabm@skynet.be .
En Clinton gooit met modder naar Obama , ach wat maakt het uit, democraten of republikeinen in de states uiteindelijk staan ze voor het Amerikaans imperialisme.
Europa heeft dan toch de knoop doorgehakt,en wil de zg vierde generatie nucleaire reactoren gaan ontwerpen(what ever that means).
Kernafval zal er blijven, uranium zal gewonnen moeten worden, en gezuiverd,deze reactoren zouden dan binnen veertig jaar operationeel zijn.De miljarden euro's die men beter zou kunnen spenderen aan het optimaliseren, en ontwikkelen van duurzame energie , gaan nu naar het SCK in Mol. Werkgelegenheid in de Kempen is het mantra van de vakbonden.
Ook andere geldopslorpende projecten zoals de "Kernfusie" worden zwaar gesubsidieerd, en uiteindelijk heeft dit multimiljardenproject (sinds de jaren 40 al) niets opgeleverd, ook zij claimen
dat ze binnen 40 jaar een eerste proefcentrale zullen kunnen draaien. Wishfull thinking noem ik dat.
Het is duidelijk dat de grote multinationals als Westinghouse nu met lede ogen aankijken tegen een gedecentraliseerde energiepolitiek, zoals zonneenergie, windenergie, getijdenenergie,warmtekrachtkoppeling. Vandaar de sterke lobby bij Europa om hun 4de generatie reactoren erdoor te krijgen.
En wellicht zullen die reactoren veiliger zijn, maar ze zullen de radioactieve pollutie niet kunnen vermijden, met daaraan gekoppeld de proliferatie van kernwapens.
Tja dat speelt weer in mijn hoofd als ik in september opa wordt.
Zo dat was het voor vandaag, ik heb een heel interresante website gevonden(http://solar.startxl.be/) over een nieuw procedé om zonnecellen te maken, hondermaal sneller, hondermaal minder materiaal ,dit door fotografische etsing. Het bedrijf kan de bestellingen niet bijhouden, in Duitsland wordt een megafabriek gebouwd, om deze zonnecellen te produceren.
Tegen het einde van deze eeuw of zelfs vroeger moet het mogelijk zijn ,alléén door middel van zonneenergiecentrales te voldoen aan de toenemende energieconsumptie(hoewel door efficientie dit ook sterk kan gereduceerd worden, endan zwijg ik nog maar over het opdrijven van het rendement, en het onderzoek ernaar.) En ja groot nieuws mijn nieuwe legkippen zijn gearriveerd, met of zonder dioxines.

Geen opmerkingen: